“Η μουσική με εμπνέει και με οδηγεί” – Εφημερίδα Δημοκρατία

Posted by on 3 Jan 2014 in Media | 0 comments

off34f098Ενα ελληνικό όνομα βρίσκεται στην κορυφή των συντελεστών της μεγαλειώδους όπερας «El Cimarron», η οποία στις 3 Ιανουαρίου θα κάνει πρεμιέρα στο Skylight Music Theatre στο Μιλγουόκι της Αμερικής. Η διακεκριμένη σκηνοθέτις και δραματουργός Τζένη Αρσένη, με μακρά εμπειρία στις διεθνείς παραγωγές, υπογράφει το ανέβασμα της παράστασης αποδεικνύοντας ότι η ελληνική καλλιτεχνική παρουσία είναι ισχυρή, ακόμη και στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού.

Λίγο πριν από την πρεμιέρα η καταξιωμένη δημιουργός μιλάει στη «δημοκρατία» για τη δουλειά της, η οποία στη συνέχεια θα «ανέβει» και στο Center for Contemporary Opera της Νέας Υόρκης -σε μιαν άλλη σκηνοθετική εκδοχή- στις 16 και τις 17 Ιανουαρίου 2014.

«Το έργο χαρακτηρίζεται από τον ίδιο τον συνθέτη ρεσιτάλ για τέσσερις μουσικούς και συνήθως παρουσιάζεται σε μορφή μουσικού αναλογίου, κάτι που δεν συμβαίνει σε αυτήν την περίπτωση» λέει η κυρία Αρσένη εξηγώντας τις δυσκολίες παρουσίασης που έχει το εν λόγω έργο. «Η εικονοποίηση της όπερας με ένα μόνο πρόσωπο -δεδομένου ότι ήταν προσωπική πρόκληση να μη συμπεριλάβω επιπλέον ηθοποιούς- και με περιγραφές που συχνά περιλαμβάνουν άλλους χαρακτήρες απαιτεί σκηνοθετικές λύσεις ώστε να υπογραμμίζεται η δυναμική του και να διατηρείται το ενδιαφέρον του κοινού».

Η πολιτική όπερα, που μιλάει για την πραγματική ιστορία του Εστέμπαν Μοντέχο -όπως καταγράφηκε από τον εθνολόγο Μιγκέλ Μπαρνέτ-, ενός άνδρα που βίωσε αλλεπάλληλες μεταναστεύσεις ως πρωτοστάτης στον απελευθερωτικό αγώνα της Κούβας από τους Ισπανούς, είχε παρουσιαστεί πρώτη φορά από τη διακεκριμένη Ελληνίδα το 2005. Τότε είχε ανέβει από την Πειραματική Λυρική Σκηνή στην Αθήνα. «Μέσα από την έρευνά μου ήρθα σε επαφή με τον συγγραφέα του βιβλίου στο οποίο βασίστηκε η όπερα, τον Μπαρνέτ, και συναντηθήκαμε στο Παρίσι. Ηταν μία μοναδική εμπειρία, αφού μοιράστηκε μαζί μου πολλές στιγμές της ζωής του Εστέμπαν, ο οποίος έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 113 ετών! Ο Μπαρνέτ μού είχε ζητήσει μάλιστα τότε να πάω την παράσταση στην Κούβα, αλλά την περίοδο εκείνη έκανα τη διδακτορική μου διατριβή και οι ακαδημαϊκές μου υποχρεώσεις δεν μου το επέτρεψαν. Με τον Μιγκέλ είμαστε ακόμα σε επαφή και γνωρίζει για τις παραστάσεις που θα γίνουν».

Οπως λέει και η ίδια, ο τρόπος που δουλεύει κάθε όπερα έχει ως αφετηρία τη μουσική. «Από τη μουσική εμπνέομαι, εκείνη με οδηγεί. Παράλληλα ερευνώ το έργο, την περίοδο, το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο, τις αισθητικές επιρροές. Θα έλεγε κανείς ότι λειτουργώ κινηματογραφικά, δεδομένου ότι ντεκουπάρω, σκιτσάρω την όπερα, προτού ξεκινήσω τις πρόβες. Πιστεύω στη λεπτομερή προετοιμασία, στην ξεκάθαρη και συγκεκριμένη σκέψη. Είναι πραγματικά λανθασμένη η εντύπωση ότι η λεπτομερώς οργανωμένη σκηνοθετική προσέγγιση περιορίζει τους ανθρώπους στη σκηνή. Τουναντίον, τους απελευθερώνει, επειδή το πλαίσιο είναι συγκεκριμένο».

«Εδρα μου έως και σήμερα είναι η Αθήνα»

Εχοντας μείνει περίπου για μία δεκαετία στο εξωτερικό, με συνεργασίες με τα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του πλανήτη, η κυρία Αρσένη ομολογεί ότι έχει σκεφτεί το ενδεχόμενο να μετακομίσει, παρά το γεγονός ότι η έδρα της παραμένει έως σήμερα η Ελλάδα, μιας και διδάσκει στη Μελοδραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών και του Εθνικού Ωδείου. Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά της όμως; «Μετά τις δύο παραγωγές στην Αμερική παραμένω λίγο ακόμα, γιατί προγραμματίζεται μια συνεργασία για την επόμενη χρονιά. Αμέσως μετά θα έχω ένα ταξίδι στο Λονδίνο για μια δουλειά εκεί. Στην Ελλάδα για τη χρονιά αυτή θα συνεχίσω με όλη μου την αγάπη προς τους φοιτητές την εκπαιδευτική μου δραστηριότητα στα πανεπιστήμια και τα Ωδεία, για όσο μου επιτρέπεται ακόμα να μοιράζω τη ζωή μου ανάμεσα σε διαφορετικές χώρες».

Info: Η πολιτική όπερα «El Cimarron» θα παρουσιαστεί στο Skylight Music Theatre του Μιλγουόκι από τις 3 έως τις 12 Ιανουαρίου 2014. Αμέσως μετά θα φιλοξενηθεί στο Symphony Space της Νέας Υόρκης για λογαριασμό του Center for Contemporary Opera (16/01-17/01).

Γιώτα Βαζούρα | Δημοκρατία, Δεκέμβριος 2013

 

Eugenia Arsenis directs “El Cimarron” in the United States

Posted by on 24 Dec 2013 in News | 0 comments

El Cimarron

Skylight Music Theatre | 3-12 January 2014

Center for Contemporary Opera | Symphony Space | 16-17 January 2014

Eugenia Arsenis directs two different productions of the political opera El Cimarron in the United States.

Hans Werner Henze’s opera will be presented at the Skylight Music Theatre from the 3rd until the 12th January 2014, conducted by Viswa Subbaraman.

In her forth collaboration with the Center for Contemporary Opera, Eugenia Arsenis will direct the opera on the 16th and the 17th January 2014 at the Symphony Space in New York, conducted by Sara Jobin.

Eugenia Arsenis has presented the opera El Cimarron in 2005 at the Greek National Opera, conducted by Theodore Antoniou. Back then, she had met the ethnologist Miguel Barnet, who wrote the book on which the opera was based.

Director’s note

From Figaro to Cabaret 24

Paris, 2005. Somewhere between Cuba and Greece. The ethnologist Miguel Barnet and I on endless discussions. Esteban Montejo, the Cimarron, was «his» hero in the Autobiography of a Runaway Slave on which the opera was based. A story of loneliness and revolution. A true story of a real hero. Barnet speaks to me with affection about an intelligent man who surpasses major difficulties, establishes a profound dialogue with nature and, although becomes seemingly free, he is surrounded by many threats. A man of solitude who fights at the end for collective freedom.

Esteban was 103 years old when Miguel Barnet, only 25, approached him after noticing an article on veterans who learned how to read and write. Barnet and Montejo gradually establish a relationship of trust and communication that leads to a unique friendship until the end of Esteban’s life at the age of 113, in 1973.

Few years earlier, the poet Hans Magnus Enzensberger reads the Autobiography and suggests to Hans Wener Henze the creation of the opera. El Cimarron is a work for four musicians, whom the composer treats as “co-creators” since they often have to determine the pitch and the rhythms themselves. The relation between the music and the text alternates from Sprechgesang to lyrical singing and this enhances the theatricality of the work.

Apart from the unique structure of the opera, both musically and textually, one could observe that the artistic process is consistent with its ideological frame: the collectivity, which is one of the core themes of the work, is realized with the participation of the musicians to the development of the opera.

Through Esteban’s narration, the opera approaches the social and political life in Cuba. Yet, the work discusses cross-cultural and timeless values: oppression, injustice, racism, on the one hand and, on the other, struggle, friendship, companionship.

It is a challenge for the stage director to visualize memories and emotions. In our theatrical approach, Esteban’s world is gradually revealed. I welcome you to be part of this moving yet adventurous journey.

More information

A lecture about the production at the Greek National Opera (in Greek)

El Cimarron Audience Guide

Eugenia Arsenis’ interviews

 

About Night of the Living Dead

Posted by on 29 Jul 2013 in News | 0 comments

Eugenia Arsenis discusses her production of “Night of the Living Dead”, a new opera with music by Todd Goodman and libretto by Stepehen Catanzarite, performed at The Cell Theatre by Center for Contemporary Opera in New York on July 23, 2013.

Night of the Living Dead | The Centre for Contemporary Opera | 23.07.2013

Posted by on 11 Jul 2013 in News | 0 comments

Centre Of Contemporary Opera | Opera Week

Night of the Living Dead

By Todd Goodman and Stephen Catanzarite

Eugenia Arsenis, Stage Director
Richard Owen, Music Director

The Center for Contemporary Opera, New York | 23 July 2013

 Selected from over one hundred submissions, CCO is proud to present a workshop production of the opera, “Night of the Living Dead” by Todd Goodman.

Todd Goodman, born in 1977 in Pennsylvania, received his training at the University of Colorado at Boulder, Duquesne U. in Pittsburgh, Kent State University, Aspen, and at the Ecole Normale de Musique in Paris.   His principal composition teachers have been Pulitzer prize winning composer George Tsontakis, David Stock, Frank Wiley, and Richard Toensing. Currently resident composer for the Lincoln Park P.A. Center in Pennsylvania, Goodman has also composed several works for winds, including a Concerto for Piccolo and Orchestra and Concerto for Bass Clarinet and Orchestra.

Cast and creative team:

Ben – Eric McKeever
Johnny, Tom – James Baumgardner
Harry Cooper – Michael Jones
with Renee Heitman and Carl Fisher

Preceding the atelier, there will be a short panel discussion with the composer and other distinguished individuals to discuss the work. Following, you are invited to a complimentary reception in order to meet the cast and creative team and offer your feedback as part of our development process.